MONTESSORI - celoživotné vzdelávanie pre rodičov a ich detičky
Azda najdôležitešou a najprirodzenejšou súčasťou človeka, je jeho potomok, jeho dieťa.
Preto odporúčame systém výchovy dieťaťa priamo od ľudí ktorí študujú spôsoby a bytostne sa zaoberajú týmto celoživotným poslaním skoro každého človeka.
Budeme sa snažiť, aby sa každý mesiac minimálne jeden krát usporiadalo školenie v oblasti duchovnej obrody výchovy detí, v zmysle učenia Montessorri pedagogiky
V Carmagnole, vďaka nášmu p.farárovi, a aktivistkám z OZ Liptovská Štiavnica, sa uskutočňujú práve takéto stretnutia so školiteľkou pedagogiky Montessorri, Ľubkou Branickou. Ľubka sa venuje štúdiu a aplikácii tohto učenia deti viac ako desaťročie. Spolupracuje s mnohými inštitúciami a sama je zakladateľkou materskej školy. Prichádza k nám, aby nás previedla osnovou, ktorá zhruba zahrnula stupne výchovy ako našich potomkov, tak aj prestavenie našich škodiacich rodičovských programov, ktoré si nesieme od detstva. Každý kto sa zúčastnil týchto školení, sa našiel v niektorých príkladoch, a dosť dobre sme sa na tom cez slzy zasmiali. Tieto školenia sú veľmi poučné. Považujem ich za inšpiratívne a odporúčam všetkým rodičom, starým rodičom tento štýl prístupu k výchove dieťaťa. Z hľadiska aplikovateľnosti do reality určite myslím, že je potrebné vedieť niektoré výchovné metódy vopred, aj napríklad už pred narodením dieťatka v prenatálnom období vývoja dieťaťa.
Prosím uvedomme si to najhlavnejšie: ako vychováme svoje deti, ako zasejeme v nich úctu, slušnosť, a zdieľaný rešpekt, tak budeme od nich žať úrodu lásky, pokory a vzájomnej starostlivosti.
Ak vidíme budúcnosť v našich deťoch, dajme im najprv minulosť. Takú minulosť, z ktorej môžu čerpať a vybrať si najlepšie vzorce správania a rozhodovania. Budú ich v živote skutočne veľmi potrebovať.
Vnútornú myšlienku úplne vystihuje poézia od Milana Rúfusa.
Dajte si pozor na deti,
vy veľkí.
To zbierajú váš peľ
tie drobné Božie včielky.
Zaviečkujú si ho do zvedavého tielka.
Napodobňujú vás.
Sú to o vás tie najpresnejšie
žijúce zrkadielka.
Ich tvar je z vašej nákovy.
Žijú na vašom chlebe.
Raz budú také ako vy.
Tak buďte ľudskí k sebe.
Zdroj: Malí velikáni (úryvok z knihy)
Autori: Jana Pápežová v spolupráci s Katarína Bachanová
Fotogaléria
Edukačné úryvky z článkov na WEBE:
Mudr.Mária Montessoriova zakladateľka pedagogiky
V r.1906 jej riaditeľ dobročinnej stavebnej spoločnosti ponúkol možnosť experimentu v prvom predškolskom zariadení v Ríme .celu akciu podporil a inicioval z praktických dôvodov . Aby zabránil vandalizmu zo strany zanedbaných deti z chudobných rodín , ktoré sa ponevierali po mestských štvrtiach a robili zle .
Lekárka sa rozhodla ponúknuť týmto deťom praktické aktivity z každodenného života , ktoré deti inštinktívne priťahovali a cvičenia so špeciálnym didaktickým materiálom za účelom systematickej výchovy jednotlivých zmyslov! Nepredpojato, bez akejkoľvek teórie doktríny, obdarená intuíciou, trpezlivosťou, veľkou láskou a pochopením, pozoroval deti pri činnostiach, ktoré si spontánne vybrali a ktorým sa venovali bez asistencie dospelého. Materiál neustále obmieňala, skúšala jeho rozlične tvarové ,farebne varianty a vybrala to, čo najviac deti používali , čo najviac priťahovalo ich záujem.
Metódou pozorovania a experimentu sa dopracovala k výsledkom, ktoré vyvolali všeobecný rozruch a spôsobili revolučnú zmenu v používaní metód výchovy. Výsledky boli tak nečakane, že prekvapili i samotnú Montessoriovu.
Deti s materiálne a kultúrne deprimovaných rodín, ktoré boli divoké ,neposlušné, neporiadne, deštruktívne sa po niekoľkých mesiacoch, akoby zázrakom zmenili: boli pokojne, poriadkumilovné, disciplinované , prejavili veľký záujem o zmysluplnú činnosť …
Zaujíma vás to ?
Vďaka svojim jedinečným schopnostiam v čase zvýšených senzitivít, v optimálnych podmienkach sa dieťa učí SPONTÁNNE , BEZ ÚSILIA úspechy v činnostiach,
Ktoré sú primerane jeho schopnostiam , mu pomáhajú rozvíjať, svoj pozitívny obraz o sebe. Dieťa zdokonaľuje svoje schopnosti a zručnosti a stáva sa tak sebestačné a nezávisle na dospelom , montessori metóda rozvíja psychickú rovnováhu dieťaťa, jeho sebaistotu , vedie priamo k rozvoju a posilneniu sebakontroly a sebadisciplíny. Takéto dieťa ma minimálnu potrebu opatrení zo strany dospelých na udržanie disciplíny.